In mijn Google+ netwerk kwam ik dit plaatje tegen. Wat was dat ’n feest van herkenning. Ik heb ’n bloedhekel aan repeterende taken (veel te saai) en met mijn ICT achtergrond ben ik in staat om veel zaken te automatiseren. In de tijd dat ik bij Philips Natlab en Researchlab Océ werkzaam was had ik de beschikking over ’n eigen PC waarop ik zelf de benodigde software op mocht installeren. Voor mij saaie werkzaamheden zoals testen van software of opstellen architectuur ontwerpen automatiseerde ik dmv (shell)scripts. Dat kostte mij in het begin wat extra tijd maar binnen enkele dagen had ik deze taken volledig geautomatiseerd incl resulterend rapport. Taken waar ’n dag voor stond kon ik dus met 1 druk op de knop binnen enkele minuten op lossen.

Om het ellendige zoekwerk naar interessante rapporten en informatie te vergemakkelijken maakte ik mijn eigen interpagina met alleen maar referenties/links (begintijd van internet).

Maar hoe doe ik dat in het 2.0 tijdperk?

Voor de intrede van sociale media en netwerken struinde ik de internetsites af naar de nieuwste ontwikkelingen en gebruikte ik mijn mapje met visitekaartjes om het wiel niet opnieuw uit te hoeven vinden.

  • Delen van informatie: In 2.0 tijdperk deel ik de vergaarde informatie met mijn netwerken via twitter, google+, facebookyammer, of diigo door ’n druk op de knop (ook vorm van ‘automatisering’)
  • Van kwantitatief zoeken via Google naar kwalitatief vinden: Ik google ik minder maar stel mijn vragen aan mijn online netwerken. Van peers krijg je een kwalitatief antwoord.
  • Toegevoegd waarde: Kom ik ’n interessant artikel tegen waar ik zelf nog waarde kan toevoegen, dan schrijf ik ’n blog op mijn eigen website of op ambtenaar 2.0 netwerk.

Op deze manier laat ik de techniek voor mij werken en kan ik repeterend saai werk zoveel mogelijk vermijden.

Once a geek, allways a geek