Na de aanklacht van T-mobile door Youp van ’t Hek via tweets zijn veel bedrijven eindelijk gestart met webcare. Het luisteren naar klachten over producten en hier adequaat op reageren.

Heb het zelf mogen ervaren bij Ziggo.
Bij terugkomst van vakantie deed onze digitale decoder van ziggo het niet meer. Geen enkele zender werd meer doorgegeven. De website van Ziggo bood geen soelaas, dus maar even de helpdesk gebeld. Na een algemene intro van 1 minuut moest ik me eerst door 4 menu’s worstelen en tot 2x toe mijn klantnummer ingevoerd. Na 5 minuten!, waarbij de financiele teller doortikt, nog steeds geen persoon aan de lijn. Ik heb het toen maar opgegeven en mijn frustratie getweet:

Prompt kreeg ik ziggowebcare aan de twitterlijn:


Ziggowebcare ging mij volgen via twitter waardoor beantwoorden van vragen via Direct Message kon.
Achtereenvolgens heb ik de volgende vragen beantwoord:


En in no-time werd er actie ondernomen want enkele minuten later kreeg ik de volgende vraag:

Even getest en het probleem was opgelost wat uiteindelijk leidde tot een nazorg -tweet:

Complimenten voor de webcare van Ziggo!

Voortaan tweet ik mijn klacht of vraag in plaats van het bellen van een duur callcenter. En advies voor bedrijven en de overheid, investeer in adequate webcare ondersteuning.