Wat hebben een wethouder van Den Bosch en een burgemeester van Newark gemeen? Dat lees je hier!

Voor bestuurders en volksvertegenwoordigers is het heel belangrijk om zichtbaar te zijn in de online netwerken. Maar hoe doe je dat dan? Waar moet je dan op letten? Tijdens de allereerste bijeenkomst van de bossche Social Media Club kregen we een masterclass van Bart Eigeman, wethouder Talentontwikkeling en duurzaamheid (voor Groenlinks) in Den Bosch. De presentatie leverde mooi leesvoer op voor woordvoerders en bestuurders.

Bart is ruim 8 jaar geleden al gestart met een eigen weblog waarbij hij veel gebruik maakt van beelden (wordt ook de bartcam genoemd). Bij iedere blog wordt een aansprekende foto getoond. Bart noemt dit twitter in beeldtaal.

Vorming en in beeld komen (zichtbaarheid) is erg belangrijk voor ’n politicus. Hierbij maakt hij gebruik van de 5 B’s:

  • (wat) Betrokken: Weet wat er speelt (ook online) en reageer hier op
  • (wat) Betrouwbaar: Durf uit te komen wie je bent en wees authentiek
  • (hoe) Begrijpelijk: Weet wie je voor je hebt en sluit aan bij het taalgebruik van je doelgroep.
  • (hoe) Bekend: Wees zichtbaar, niet alleen online maar ook veel face-to-face, handje schudden (contact met de mensen) en zoek ze op.  Het filmpje over fun theory gebruikt hij vaak als uitgangspunt om mensen mee te krijgen op een creatieve manier. Persoonlijke noot: Dat zouden we bij de overheid veel meer moeten doen. Op zoek gaan naar creatieve oplossingen met ’n belangrijke rol voor Fun.
  • (hoe) Bier: Ga vooral ook gezellig doen!

Bart is ook ’n actieve twitteraar. Waarom? Omdat de interactie makkelijker is en iedereen kan zich ermee bemoeien. We leven tenslotte in een pluriforme samenleving. Twitter kan dus gezien worden als een stap in de democratisering van de samenleving.

Maar ook Bart heeft te maken met dilemma’s:

  • De verslavende werking van twitter
  • Hij kreeg het advies om ook soms wat privé zaken te twitteren (het gaat tenslotte om authenticiteit), maar dat kan weer impact op de familie hebben. Vrouw en kinderen vinden het wellicht niet fijn dat de buitenwacht weet wat ze op dit moment doen omdat pa dit zonodig moet twitteren. Ook het feit dat je wellicht in bad collegestukken doorleest is niet voor iedereen interessant ;-)  Persoonlijke noot: het is wellicht soms schipperen met privé-zaken maar bij publieke personen speelt authenticiteit een belangrijke rol en dan kom ontkom je er vaak niet aan.
  • Door te snel iets te twitteren kan de boodschap ongenuanceerd overkomen.
  • Het niet delen met anderen, waardoor de woordvoerder het gevoel krijgt dat hij overruled wordt.  Persoonlijke noot: Bij een open/transparante overheid hoort wellicht ook een andere invulling van het woordvoerderschap.
  • Als wethouder maak je deel uit van het college en zul je dus ook informatie naar buiten moeten brengen in collegiaal verband. In het verlengde hier van zul je dus de collegiale standpunten moeten verkondigen en niet (in het geval van Bart) de Groenlinks standpunten. Twitter staat dichter bij je bestuurlijke werkzaamheden dan bij de werkzaamheden van je partij.

Bart bedankt voor het inkijkje in jouw gebruik van sociale media en het delen van de leerpunten!

In aanvulling hierop nog de 10 twitter lessen van de burgemeester van Newark Cory Booker tijdens de sneeuwstormen van december 2010. Ik zie in ieder geval veel overeenkomsten.