Hierbij mijn 2e blog in korte tijd over de rol van twitter. In dit geval bij treinstoringen.  Gezien het feit dat de blaadjes weer vallen en de winter er aan komt zullen we hier vaker mee geconfronteerd worden.

Op vrijdag 19 november was een brand de oorzaak van een grote treinstoring waardoor station Utrecht (toch het centrale ankerpunt voor de NS) voor langere tijd niet meer bereikbaar was. Dit leidde tot veel gestrande reizigers, veel tweets en ironie  zoals dit bericht van @pepinovantol die het NRC haalde, maar helaas werd toegeschreven aan @mstroucken die deze tweet retweette.

Als oplossing bedacht Femme Taken (oprichter van tweakers.net) de site liftdeck (naar ik aanneem afgeleid van de alom bekende twitter app tweetdeck). Mooie eenvoudige innovatieve mashup van #lift verzoeken van en naar Utrecht (een tag die snel wordt opgepikt in de twittercommunicatie). De site maakt slim gebruik van gemakkelijk zelf te ontwikkelen widgets.

Femme zelf betwijfelt of er echt mensen geholpen zijn aan een lift via zijn site of via Twitter. Ondanks het feit dat dit een briljant idee is blijft dit inderdaad de vraag.

Met wat kleine aanpassingen: (1) google map die aangeeft waar treinstoringen zijn, (2) verwijderen van retweets (met zoeken op tag is dit niet nodig) , (3) #lift van .. naar .. toevoeging, en (4) hoe herkennen we elkaar, heb je een volwaardige app die niet mag ontbreken in de bagage van een treinreiziger.  [#update za 20 nov 16:45 functionaliteit nr (3) is al toegevoegd, en aan de hand van de #liftgelukt tweets krijg je een idee van het effect, how cool is that😉 ]

Voor even was Femme de meest gezochte persoon op twitter.

De commotie zal ook wel weer snel wegzakken als de treinen weer volgens schema rijden. Maar het geeft wederom de kracht aan van open data, mashups en twitter.