Dinsdag 2 november werden oa. Rosmalen, Nuland en Berlicum getroffen door ’n stroomstoring. Tja het omleggen van het kanaal is geen gemakkelijke zaak, dus rond 17:30 viel bij ons de stroom uit. Uiteraard vertellen de energie maatschappijen dat het wel mee valt en snel verholpen zal zijn, maar niets was minder waar.

Het verstoken blijven van informatie leidt tot veel vragen (wat is de omvang, hoe lang gaat het nog duren, zouden ze het wel weten) en onzekerheid. Maar gelukkig had m’n digitale zwitserse zakmes (de Iphone) nog voldoende juice. Door de overbelasting van het mobiele netwerk (heel gek, maar iedereen heeft dan de neiging om elkaar te bellen) kon ik alleen de teletekst pagina’s en twitter bekijken (door het ontbreken van 3G waren websites ontoegankelijk geworden). De PR-campagne van de energie maatschappij werkte goed dus vond teletekst het in het begin van de avond niet nodig om iets te vermelden. Maar twitter bood uitkomst. In zo’n situatie had ik uiteraard weinig interesse in reguliere tweets maar ben ik de berichtgeving over de stroomstoring gaan volgen. En die berichten waren er volop:

  • je kreeg ’n beeld van de omvang en voortgang
  • overzicht van stroomstoringen elders in het land (ja die waren er)
  • gevoel van medeleven (gedeelde smart is halve smart)

Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat in Oost-Friesland tegelijkertijd ook ’n stroomstoring was. Waarschijnlijk door te kleine omvang en korte duur heeft deze het landelijke nieuws niet gehaald.  De meldkamer Friesland kwam met vogende twitterbericht:

Heel prettig want je krijgt het gevoel dat ze je niet vergeten zijn. Dit bracht mij tot de volgende tweet:

Maar helaas ik kreeg geen gehoor.

Het bewijst maar weer eens dat twitter ook goed gebruikt kan worden in deze noodsituaties (uiteraard niet vergelijkbaar met noodsituaties elders in de wereld!). Het gaat tenslotte om ’n beetje aandacht en contact.

Rond 00:30 kregen we nog ’n sms-alert van de politie met de volgende tekst:

“Politiebericht! Stroomstoring Berlicum/Middelrode/Kaathoven. Informatiepunt hulpdiensten Mercuriusplein. Informeer uw buren. Voor noodsituaties bel 112”

Tja midden in de nacht ga je de buren niet meer waarschuwen en sms-alert had wel wat eerder gemogen. Idee was goed timing wat minder. Kortom crisiscommunicatie kan wel wat beter.

Uiteraard hebben we van de nood ’n deugd gemaakt door gezellig met kaarslicht en bij ’n knapperend open haard vuurtje, een boek te lezen.

Deze blog is ook als gastblog geplaatst in de Crisiswerkplaats.