Sociale Media is hot en bij campagnes of projecten wordt hier vaak gretig gebruik van gemaakt. Je wil toch enigzins 2.0 overkomen, niet waar.  Maar vaak blijft dit helaas beperkt tot het maken van twitter, facebook, hyves, flickr etc. accounts om voornamelijk te blijven zenden. Extra publiciteits kanalen zullen we maar zeggen. De kracht van 2.0 (de dialoog) gaat door dit eenrichtingsverkeer totaal verloren.

Inzet van sociale media gaat verder dan het aanmaken van accounts.

Online communicatie begint met luisteren en het besef dat het om interactie tussen mensen gaat. Zorg ervoor dat je waarde toevoegt aan hun online aanwezigheid, verdien aandacht en doe dit structureel. Besef ook dat sociale media zich niet beperken tot kantooruren.

Het is dus belangrijk dat er een Sociale Media Strategie wordt opgesteld. Vragen die daarbij beantwoord moeten worden zijn:

  1. Wat wil ik bereiken (samen discussieren, samen creëeren, mensen ontmoeten/netwerk opbouwen, kennis-/informatie delen, branding, etc.)
  2. Wie is of zijn mijn doelgroep(en).
  3. Waar bevinden die doelgroepen zich. Ga die volle kroeg in, open niet zelf een lege. Dit wordt met name vaak vergeten en gaan we zelf allerlei nieuwe websites (die nauwelijks bezocht worden) of communicatie-kanalen openen.
  4. Hoe wil ik deze doelgroepen bereiken. Doe de dingen die bij je passen en wees ’n mens niet je functie.

Daarnaast is het belangrijk om aandacht te hebben voor “Community Management” en “Webcare” (luisteren en reageren op vragen en helpen bij problemen).

Community Management: Maar hoe doe je dat dan?

Eigenlijk moet je dan eerst de vraag beantwoorden “Wat is een community?”. Afgeleid van de ambtenaar 2.0 community kunnen we, kort door de bocht, zeggen dat dit een groep mensen die dezelfde interesses hebben. Voordat er dus accounts aangemaakt worden is het handig om  te weten of er al een community is die aan jouw profiel voldoet.

Wat is de rol van een community manager?

Een community manager verbindt, enthousiasmeert en stimuleert (dus geen politieman!). Om dit te doen moet je niet modereren maar participeren en zichtbaar zijn. Ook is het belangrijk dat je niet vanuit je functie reageert maar als mens (bij 2.0 staat de mens centraal). Last but not least, trek je lange tenen in. Meer informatie is te vinden in het Handboek Communities van Erwin Blom.

Wat is webcare?

Webcare is luisteren en monitoren wat er op internet over je wordt gezegd. Het al dan niet reageren hierop is ook onderdeel van het takenpakket van  een community manager. Daar waar de community manager de community als terrein heeft gaat webcare veel verder.

Hoe doe je aan webcare?
  1. Breng in kaart wat er waar over je gezegd wordt en waar online je doelgroepen zich bevinden. Welke communities zijn interessant?
  2. Proef de ‘sfeer’
  3. Maak gebruik van tools zoals google alerts. Voor meer informatie zie mijn eerdere blog over webcare.
Voorbeeld van webcare

Op het persoonlijke vlak ’n mooie vorm van webcare en community management ervaren:

Onlangs bij mijn bespreking over de vernieuwde website van de stad Reno heb ik aangegeven dat ik het jammer vond dat de Reno-foto’s op flickr niet ontsloten zijn via de website. Tot mijn grote verbazing gaat men dit advies oppakken en verwerken in de volgende versie van de website. Advies op afstand zullen we maar zeggen.

Aanvullend nog een 2-tal goede webcare voorbeelden van Erwin Blom

Zijn er richtlijnen nodig?

Bij organisaties waarbij men net start met de inzet van sociale media, is de roep om richtlijnen vaak het grootst. Binnen de overheid zie je her en der eerste aanzetten voor richtlijnen bv van provincie Overijssel en gemeente Heemstede.

Zelf ben ik niet zo’n voorstander van uitgebreide richtlijnen want ook bij deze richtlijnen zie je dat ze vaak defensief en vanuit controledrang zijn opgesteld. Voor mij geldt ‘wees respectvol’ en ‘wees een goed ambtenaar‘. Daarnaast verwijs ik naar de handreiking ambtenaar 2.0 en naar het hoofdstuk Wat mag een ambtenaar op internet in het 2e boek van ambtenaar 2.0.

Op het internet is verder nog heel veel te vinden over de inzet van sociale media.

Advertisements