Heb je soms het gevoel dat je in dit digitale tijdperk wordt overspoeld met informatie en zie je door de bomen het bos niet meer? Dan hierbij wat eenvoudige tips die ik gebruik om grip te krijgenop deze zogenaamde informatie overload.

Volgens Clay Shirky bestaat informatie-overload niet: “It’s not information overload, it’s filter failure“. In deze post ga ik in op grip op mail-verkeer en het gebruik van ’n informatie dashboard (netvibes), een van de vele toepassingen die ik gebruik om op de juiste manier informatie te kunnen filteren.

Kanttekening: Helaas lukt het niet in posterous om plaatjes te importeren dus moet het maar even zonder.

Mail

Alle mail die in cc naar mij gestuurd wordt verplaats ik automatisch naar ’n aparte folder. Dit is mail waarbij geen directe actie van mij gewenst is dus heeft minder hoge prioriteit, 1 a 2x per dag even scannen is voldoende. Hetzelfde doe ik met mail die van bepaalde netwerken afkomt (denk bv aan ambtenaar 2.0), je kunt deze mails dan op bepaald moment in 1 klap afhandelen. Je kunt zo ook op ’n gemakkelijke manier mails van externen eruit filteren. Heb je veel contact met externen dan zijn dit wellicht de mails die je met voorrang moet afhandelen. Andere tips zijn: ruim mails op die afgehandeld zijn en plaats mails waar nog actie gewenst is in aparte actiefolder.

Zie ook bijgevoegde presentatie van Arjan Broere (Slimmer werken, a wintercourse):

Wellicht open deur, maar voor het gemak toch maar even vermeld. Het helpt mij in ieder geval om grip te krijgen op de mailstroom.

Informatiedashboard

Om niet nodeloos allerlei websites af te struinen voor de nieuwste informatie, heb ik zelf ’n informatie dashboard opgezet in netvibes, met daarin nieuwsberichten (veelal in de vorm van specifieke rss-feeds) van de websites die voor mij momenteel interessant zijn. Zo’n informatie dashboard kun je ook opzetten in oa. Igoogle, maar ik heb dus gekozen voor het tool netvibes, omdat je hier ook ’n openbare pagina van kunt maken, die voor iedereen toegankelijk en bruikbaar is. Op deze manier krijg je dus in 1 klap ’n overzicht van het laatste nieuws van 10-tallen websites. Bekijk dit 1 a 2x per dag en je bent weer helemaal bij.

Tot zover…..

Laat het ons even weten, of dit inderdaad informatie is waar jullie wat aan hebben. Waar zouden jullie meer informatie over willen krijgen, etc.